*

Mikko Alatalo

Kotimarkkinat hyytyvät köyhyyteen

Köyhyydestä kärsii tällä hetkellä 800 000 suomalaista. Tähän joukkoon kuuluu niin työttömiä, opiskelijoita, eläkeläisiä kuin pienituloisia palkansaajiakin. Köyhyys ei tule vähenemään mikäli kotimaista ostovoimaa heikennetään veronkorotuksilla ja etuuksien leikkaamisella. Hallituksen toimettomuus ja neuvottomuus eivät luo toivoa, vaikkei politiikalla yksin voi uusia työpaikkoja luoda.

Moni vähätuloinen joutuu laskemaan menot tarkkaan, hakemaan alennusmyyntejä ja tarjouksia. Suuria hankintoja on pakko lykätä. Käytetyn tavaran kauppa sentään kukoistaa netissä. Moni keksii keinot selviämiseen hiljaa ja hammasta purren. Useat hyvätuloisetkin kokevat tulevaisuuteensa epävarmaksi peläten työttömyyttä ja talouden romahdusta. Raha ei yhteiskunnassa kierrä, vaan makaa toimettomana.

Kotitalouksien köyhtyminen hyydyttää kotimarkkinoita, talouskasvua ja työllisyyttä. Eivät ihmiset kukkaron nyörejään pahuuttaan kiristä, eikä jatkuva kuluttaminenkaan voi olla onni ja autuus. Yhtä lailla kuin ollaan huolestuneita ylivelkaantuneiden asemasta, pitää olla huolestunut myös sukanvarteen säästäjistä.

Köyhän köyhtyminen tarkoittaa ruuasta ja vaatteista säästämistä. Aamulehden tilauskin on peruutettava. Toimeentulotuella ja vastaavilla perussosiaalituilla elävät ihmiset ovat suurissa ongelmissa, sillä ne ovat jääneet vuosikausia kehityksestä jälkeen. "Tässä maailman parhaassa maassa on joukko ihmisiä, joiden hyvinvointi on kehitysmaiden tasolla", totesi sosiologian professori Juho Saari juuri.

Ironia tässä piilee siinä, ettei Suomi ole 2000-luvulla köyhempi kuin 60-70-luvuilla kun hyvinvointiyhteiskuntaa rakennettiin. Tahtomme jakaa hyvinvointia on vähentynyt. Kaikilla on oikeus rikkauteen, mutta harvat siitä vain todellisuudessa pääsevät nauttimaan. Irtisanottuja ohjataan yrittäjiksi ilman sosiaaliturvaa. Pakko-yrittäminen pudottaa kuitenkin ihmisen yhteiskunnan turvaverkon ulkopuolelle. Oikeaa työllistävää yrittäjyyttä toki tarvitaan.

Erityisen huolissani olen huono-osaisuuden periytyvyydestä. Köyhyys ja huono-osaisuus vaikuttavat merkittävästi lapsen tulevaisuuteen. Tuloerojen vaikutus näkyy jo syntymäpainoja verratessa: usein toimeentulotukeen turvautuneiden vanhempien lapset painavat syntyessään vähemmän kuin muut. Myöhemmät ongelmat – kuten lasten huostaanotot, mielenterveysongelmat, rikollisuus, kouluttamattomuus ja toimeentulo-ongelmat – kärjistyvät vanhempien toimeentulo-ongelmien lisääntyessä.

Kun tulonjako ja eriarvoisuutta kaventavat palvelut eivät toimi entiseen tapaan, julkinen keskustelu on keskittynyt enemmän turvallisuuteen liittyviin kysymyksiin. Lisää vartiointiliikkeitä, piikkilanka-aitoja ja valvontakameroita? Sekö on Suomen suunta?

Kaupunkien kaavoittaminen ja rakentaminen tulee jatkossakin tehdä siten, että alueille rakennetaan erilaisia asuntoja eikä luoda ”onnellisuuskuplia”: kerrostaloja, omakotitaloja sekä vuokra- ja omistusasuntoja tulee sijoittaa samoihin kaupunginosiin. Tämä pitää yllä yhteiskunnallista koheesiota ja vähentää eriarvoisuutta.

Suomi nousee suosta siten, että vienti ja kotimarkkinat vetävät. Vientiin tarvitaan devalvaatio euroalueella. Vaikeina aikoina vaaditaan johtajilta taituruutta tehdä sellaista politiikkaa, joka yhdistää kansaa ja luo uskoa ja luottamusta niin, että kyynisinkin oppositiopoliitikko ja toimittaja mykistyy.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (43 kommenttia)

Esa Niemi

Suomen tulee tehdä päätös kasvatetaanko köyhien tai sosiaalitukien saajien määrää tietoisesti mm. jatkamalla vastaanottokyvyn ylittävän maahanmuuttopolitiikan myötä, vai pyritäänkö auttamisen resurssit ohjaamaan lähtömaiden läheisyyteen. Tämä auttaisi kestävämpään ratkaisuun omien köyhien ja palveluiden tarpeessa olevien tilanteen suhteen kun resurssit käytetään tehokkaammin. Samoilla resursseilla autetaan kotimaassa suurempaa joukkoa kuin myös ulkomaillakin.

Raskas sosiaalinen taakka nostaa elinkustannuksia ja heikentää ostovoimaa. Nykyään ostovoimaa kyetään pitämään yllä lähinnä valtion ja yksityistalouksien velkaantumisella. On utopistista olettaa, että velkaantumista voi loputtomasti jatkaa.

Helsingin uusien vuokrasopimusten hinnatkin nousivat 30% vuosien 2008-2012 välillä kun palkat tai ostovoima ei vastaavasti noussut. Hintojen nousua selittää muuttoliike.

Hyvinvointivaltion rahoitus on kiinni paljonko valtio voi ottaa velkaa tai nostaa veroja tai muita kustannuksia. Vastaanottokyvyn ylittävä maahanmuuttopolitikka heikentää olennaisesti hyvinvointivaltion turvaverkkojen säilymistä. Otamme nyt lähinnä velkaa lastemme ja heidän lapsiensa nimiin valtavalla riskillä, ja sosiaaliturvamme lähenee kansainvälistä tasoa. Meille tuo tarkoittaa turvaverkkojen heikentymistä.

Meidän pitää pättää pohjustammeko tulevat päätöksemme rationaalisuuteen vai haavekuviin. Yli varojen eläminen on varmasti kivaa, mutta se ei ole pitkäaikaista puhumattakaan kannattavuudesta.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Kiitos kirjoituksesta:
"Suomi nousee suosta siten, että vienti ja kotimarkkinat vetävät. Vientiin tarvitaan devalvaatio euroalueella."

Tarvitaan oma raha- ja talouspolitiikka. Oma keskuspankki.

Omasta raha- ja talouspolitiikasta luovuttiin valtiopetoksella.

Lisää kotisivullani

http://jormajaakkola.fi/EMU-petos

ja

http://jormajaakkola.fi/Miten%20varaumat%20erosivat

Totuustervisin

Jorma Jaakkola
http://jormajaakkola.fi/

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Suomella on oma keskuspankki, mutta tällä hetkellä ei ole omaa liikepankkia. Raha valuu ulkomaille puoliksi ulkomailla seisovien pankkien kautta.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Itse asiassa nykypäivän informaatiotekniikalla ei rahaa tarvittaisi ollenkaan.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Mikko Alatalo.

Kaikki Suomen ongelmat ratkeavat kun kaikki suomalaiset hyväksyvät ja ottavat vastaan Jeesuksen.

Tammerkosken sillalla oli muuten hyvä ohjelma. Muistan katsoneeni sitä lapsena, oliko se 90-luvun puolella(?). Samoin biisisi "Maailma kaipaa duunaria" on tosi hyvä.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Näin on käynyt kun Jeesusta seuras sanoi ystäväni aikanaan.

Veikko Virkkunen

Mites olis keijut tai joulupukki?

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Veikko Virkkunen.

Vain Jeesus voi pelastaa. Keijut ja joulupukki taas ovat kummatkin mielikuvitusolentoja.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Keijuja näkee nuorten tansseissa ja joulupukki on jouluaattona elävä ihminen.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen Vastaus kommenttiin #22

Tarja Kaltiomaa.

Ihanko totta?

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Hyvä kirjoitus sinänsä. Taitaa olla nykyajan talousmantraa tuo, että pitää olla ostamista ja kysyntää, vientiä ja viemisiä, jotta ihmiset voisivat elää hyvää elämää. Vaihtoehtoja voisi löytyä, kun löytyisi ihmisiä, jotka asiaa pohtivat. Olen aloittanut omat pohdintani blogikirjoituksella "Miten raha pyörii Euroopassa?" ja muilla maan taloutta koskevilla kirjoituksilla. Löytyvät mm. googlaamalla.

Käyttäjän PerttiKannisto1 kuva
Pertti Kannisto

Mitä jos työeläkkeitä nostettaisiin 10 % vuosittain pari-kolme vuotta.

Osaako joku laskea paljonko se toisi rahaa kotimaiseen kysyntään ja samalla elvyttäisi ?

Eläkkeet nousisivat leikatun indeksin kuopastaan ja lähes kaikki näin markkinoille saatava raha jäisi kotimaahan pyörimään, vuokrina, ruokana, avustuksina lapsille jne.

Mikä Tabu on eläkkeiden ajantasalle saaminen ?
Ihmettelen, ettei lähes miljoonaa äänestäjää yksikään puolue tunnu kiinnostavan.

Käyttäjän HeikkiAalto kuva
Heikki Aalto

Kannettu vesi (raha) ei kuivassa kaivossa (kansantaloudessa) pysy: tuolla aiheutetaan vain elinkustannusten nousua sisämarkkinoille ja kulutuskysyntää ulkomaille. Ibizalle vanhukset nykyisetkin etuutensa kantavat.

Miksi kelvoton ehdotuksesi koski vain eläkkeitä eikä muuta sosiaaliturvaa, opiskelijat sillan alle ja sitä rataa?

Käyttäjän PerttiKannisto1 kuva
Pertti Kannisto

Espanjaan kirjansa muuttaneet, ja siellä talvensa viettävät kuuluvat ylinpään verokymmennyksien maksajiin, jotka muutoikin maksavat vähemmän veroja kuin keskituloiset, tai jopa "ikiopiskelijat".

Eläkkeistä, mikäli niitä nostettaisiin siirtyisi progression kautta verorahoja myös sossun ja opiskelijoiden tarpeisiin. Valtion velanotto vähenisi sekä niistä ulkomaille maksettava korko.

Työeläkkeiden nosto tuo lisää euroja pyörimään kansantalouteen ja lisää työllisyyttä. Joten ikiopiskelijatkin joskus löytävät ihan oikeaa työtä niin halutessaan. Kansantaloutta se toki hyödyttää vasta kun se on oikeaa työtä ( ei virkamiestyötä).

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Pertti Kannisto.

Eläkkeitä ja niiden nostoprosentteja voidaan pyöritellä miten päin tahansa ja kuinka kauan tahansa.

Ratkaisevaa on se, hyväksyykö Suomi ja suomalaiset Jeesuksen.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Lainaus:
Eläkkeitä ja niiden nostoprosentteja voidaan pyöritellä miten päin tahansa ja kuinka kauan tahansa.

Ratkaisevaa on se, hyväksyykö Suomi ja suomalaiset Jeesuksen.

Jäi epäselväksi miten Jeesus auttaisi politikoita päättämään oikeudenmukaisesti asioita?
Pitäisikö heidän olla uskovaisia kaikkien?
Usko ei tuo eläkepäivänä tilille yhtään senttiä enempää minkä nuo päättäjät on sopineet eläkkeistä.

Jk .ja päivittäin saa lukea lehdistä "uskovaisten" tekemistä rahojen keräyksistä omanedun tavoitteluna itselleen .

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #63

Jos on kaksi paita, anna toinen sille jolla ei ole yhtään.

Jyrki Paldán

"'Tässä maailman parhaassa maassa on joukko ihmisiä, joiden hyvinvointi on kehitysmaiden tasolla', totesi sosiologian professori Juho Saari juuri."

Tämän taakse olisi hyvä saada jotain konkretiaa. Tietääkseni Suomessa kaikilla on kuitenkin suhteellisen turvallista olla, puhdasta juomavettä on kaikille ja kroonisesti nälkäänäkeviäkään ei ole.

Ellei sitten tietysti Suomen pohjavettäkin onnistuta yksityistämään suuryrityksille. Mikä on muuten teidän kantanne TTIP-sopimukseen ja erityisesti sen investointisuojaan, herra Alatalo?

Käyttäjän Jari-JukkaAnnala kuva
Jari-Jukka Annala

Kysyn ihan tässä ohimennen, kuka lienee vastuussa nykyisen eduskunnan kokoonpanosta. Olisiko kansa. Mikkoa nyt on ihan turha lähteä syyllistämään nykytilanteesta. Eipä siellä yksi kansanedustaja juurikaan ääntään saa kuuluviin. Puolueilla on linjansa ja siitä ei poiketa. Esivallan kunniottaminen kuuluu mielestäni yleissivistykseen, ei siihen varsinaisesti Jeesusta tarvita, vaikka Raamatusta meidän yhteiskuntamme perustukset löytyvätkin. Käyttäytymissäännöt pätevät netissäkin.

Minna Aalto

"Tahtomme jakaa hyvinvointia on vähentynyt. Kaikilla on oikeus rikkauteen, mutta harvat siitä vain todellisuudessa pääsevät nauttimaan. "

Viimeinen lause pisti silmään ehkä siksi, että itse en sanoisi, että kaikilla on oikeus rikkauteen, vaan hyvinvointiin sen sijaan - rikkaus ei voi eikä sen edes tule olla jokaisen oikeus. Rikkaus on yleensä saavutettu, ansaittu etu joka toimii kannustimena monenlaiseen yrittämiseen, innovaatioihin ja huippusaavutuksiin. Rikkaus tarkoittaa sitä, että jollain on paljon enemmän kuin toisella. Jos kaikki olisivat rikkaita, olisi se sama kuin jos kaikki olisivat köyhiä! Ei olisi vertailukohdetta!

Ymmärrän tuloerojen pienenä pitämisen sivistysyhteiskunnassa - mutta tietyissä rajoissa. Minusta se on niin, että alimmillakin tuloilla voidaan elää ko. yhteiskunnan tarkoittamaa ihmisarvoista elämää. Suomessa tämä tarkoittaisi siis käypää asuntoa, ruokaa, mahdollisuus hoitaa itseään sairaana, kontakteja ulkomaailmaan ja MAHDOLLISUUS vaikuttaa omaan elämäänsä; esim. koulutusjärjestemämme kautta. Muuta ei tarvittaisi. Omilla tuloillaan kukin sitten kustantaisi itselleen sopivaksi katsomansa elintason.
Itse koen tuloerojen väkisin pienenä pitämisen jotenkin lannistavana: jos olisin lahjakas, kunnianhimoinen ihminen, tai esimerkiksi todella ahkera duunari, mikä motiivi minulla olisi koulutautua ja/tai raataa töissä, jos palkka olisi lähes sama kuin keskivertotyönteijällä tai peräti alisuorioutujalla? Minusta taidot ja ahkeruus saa näkyä palkassa, ihan reilustikin. Itse esimerkiksi hyväksyn oman, matalan palkkani koska tiedän että minä en yksinkertaisesti ollut tarpeeksi lahjakas, älykäs tai ahkera päästäkseni opiskelemaan tai tekemään mitään parempipalkkaista hommaa. Koska ihmisiä ei voi tasapäistää, ei pidä palkoillekaan tehdä niin. Tuloero tuntuu olevan kuin kirosana, niin paha asia se on ja siitä pitää pois pyrkiä, hyi hyi! Eehei, tuloeroja täytyy olla, jos halutaan dynaaminen ja kilpailukykyinen yhteiskunta. Tuloerojen poistaminen haiskahtaa kamalasti joltain itänaapurin entiseltä touhulta. Kaikilla saman verran, kelläkään ei toista enempää, everybody happy? Ei tainnut mennä niin...

Pienimpiä palkkoja kuitenkin tulisi nostaa, nimenomaan sen takia, että niillä ostettava elintaso vastaisi oman yhteiskuntamme edellyttämää kohtuullisen elämisen tasoa. Vaikka jokainen voi vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa, kaikki eivät voi olla maistereita, insinöörejä tai johtajia. Jonkun täytyy silti siivota, kokata yms. ja heillä tulee silti olla oikus elää hyvää elämää. Tuloerojen yhteiskunta on kuitenkin eri asia kuin luokkayhteiskunta, ja jälkimmäistä tuskin kukaan meistä meille tahtoo.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Mikko voisi vilkaista kenen hallitus on eniten jakanut rikkaille verovapauksia .Aina 1993 lähtien .

Toiseksi voisit myös vilkaista Stvm 1993-94 kenen hallitus leikkasi mainitsemasi ihmisiltä . Eikä mitään niistä ole palautettu. Paitsi indeksi 40 sentiä lapsilisiin 1.3-11 vasta. Mutta ruuan alvin alennus söi eläkeindeksin kelan tuista.

Työttömiltä vietiin kaikki kelan muut tuet,toimeentulotuesta.Otetaan tulona huomioon ja vähennetään tuesta. jo 20 vuotta.
Keskusta,kok,Rkp ei ole suostunut edm,Universaalisia lapsilisiä palauttamaan.Vaikka "lapsiystävällisen" kuvaa pitää yllä.
Kepuhan itki kun 8e ja indeksi 2 vuodeksi leikattiin . Niiltä jotka saa lapsilisät ja lapsiperheen muut tuet 17v.12X vuodessa.

2008 leikattiin vielä noilta tulottomilta irtisanotuilta työttömiltä 20%-30% toimeentulotuesta ellei ilmainen orjatyö kelpaa 8e/pv matka ja ruokarahalla+ toimeentulotuella 480e/kk+ Hurstin ruokakassi palkalla.

Keskusta tosiaan ei ole köyhien osattomien puolue.

http://www.slideshare.net/kelantutkimus/5-mattila-...

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

"Kepu pettää aina"!

"Pienituloisien " hyväksi tehty Ruuan ALV alennus oli:

2007 Aventum Partnersille lannoiteyhtiö Kemira Growhow:n osakkeiden myymisestä norjalaiselle Yaralle.

"Jos Aventumille on kokonaisuutena maksettu vähän toista miljoonaa, niin varmaan miljoona on tätä onnistumispalkkiota. Eli ylivoimainen valtaosa on onnistumispalkkiota.

-Se on tämän hallituskauden järjestelyistä, jossa on ollut merkittävä onnistumispalkkio."

Growhow:n myynnin jälkeen norjalaiset alkoivat :

-korottaa reippaasti Suomessa myytävien lannoitteiden hintoja.
- Ruuan hinta jatkoi kallistumistaan,
-mitä yritettiin padota alentamalla elintarvikkeiden arvonlisäveroa.
-Se taas leikkasi verotuottoja,
-mitä paikattiin nostamalla kaikkia arvonlisäverokantoja.

Eli alennus hupeni muussa kulutuksessa 1% alv korotuksella 23%

Lisäksi Rehu halpeni samalla Alvi laski,mutta hinnoissa ei tuotantokustannusten halpeneminen näkynyt.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Trollaan täälläkin, koska herralle kansataiteilijalle on syytä kertoa mitä kansataiteilematta ajattelee "Sirkus demokratiasta".

https://www.youtube.com/watch?v=WS29KBi9IqE

Kiitos
Hämis

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

"Myöhemmät ongelmat – kuten lasten huostaanotot, mielenterveysongelmat, rikollisuus, kouluttamattomuus ja toimeentulo-ongelmat – kärjistyvät vanhempien toimeentulo-ongelmien lisääntyessä"

Nämä ongelmat ovat seurausta HUOSTABISNEKSESTÄ ,eli perheillä tehtävän liiketoiminnan tulosta.Se kuka blogin on kirjoittanutkin,on poiminnut asioita sieltä täältä ja ne on yritetty esittää "välittämisen ja huolissaan olon"hengessä.

Jokainen joka on perillä lastensuojelun tilasta,tietää että se on muuttunut huostakulttuuriksi jo vuosikausia sitten.Asiantuntijoita ei ole kuunneltu,mutta nyt vaalien alla alkaa pelko hiipiä takapuoleen että ihmiset heräävät todellisuuteen.

Viime vaalien allahan kaikki lastensuojelua koskevat kirjoitukset poistettiin.SITRA on ollut sijoittamassa es.Mehiläiseen ja se firmahan tahkoaa rahaa lapsilla,laajensi oikein bisnestä kun johtajakin kehui kuinka kannattavaa se on.Firma myytiinkin ulkolaiselle kun ja sijoitus alkoi tuottaa.

Kuten arvata saattoi on lastensuojelu alan toimijat taas heränneet ja perheitä ja heidän lapsiaan haukutaan kilvan niin ylen(netti sivut) kuin muidenkin propaganta lehtien sivuilla.Keskustan naiskansanedustaja ajaa sijais ynm.perheiden ULKOPUOLISTEN ETUJA,ja RAY antoikin 700 000 köyhäinavustusta järjestölleen.

Kun alkaa tulla vastauksia keiden taskuun ne sadat miljoonat lapsikaupasta katoaa(ulkomaisten firmojen lisäksi)voi uskottavuutta miettiä uudelleen.Uhkailla ei enää kannata perheitä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

# 46
lainaus:
firmahan tahkoaa rahaa lapsilla,laajensi oikein bisnestä

Kuten erään politikon ja vaimon/nykyisen mepin firmakin.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Väyrynen omistaa firmoja.Osti pari lisää about pari vuotta sitten.Eihän se mikään salaisuus ole,ellei nyttemin ole sellaiseksi tullut.

Käyttäjän OlliTuovinen kuva
Olli Tuovinen

"Köyhyydestä kärsii tällä hetkellä 800 000 suomalaista."

Suhteellista köyhyyttä tulee olemaan aina. Vaikka kaikilla olisi nykyisen miljonäärin ostovoima, määriteltäisiin silti se 800 000 köyhiksi. Köyhyys on teille poliitikoille kultakaivos, tapa vedota tunteisiin.

Vain absoluuttisella köyhyydellä on merkitystä.

Terveisin, köyhä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Köyhyys on tahallisesti tehty päätöksillä.

Vai miten on jos takuueläkkeestä köyhimmältä vähennetään
asumistuki
toimeentulotuki
leskeneläke

Mutta kelan muita tukia paitsi (asumistukea,toimeentulotukea) saava saa täyden takuueläkkeen
ei vähennä omaisuus eikä pääomatulot? (ketähän ne on ?)

Kuten ei luopumistukea 7v verovaroista,vähenä omaisuus ,eikä pääomatulot.(ketähän ne on ?)
Ja kun Vanhanen Rukanlumilta palasi ja nosti eläkeikää -09 ,"unohtui" kokonaan 56v luopumistuka saavat maanviljelijät kokonaan. Ne ei noussut mihinkään.

Ruuan kallis hinta?

S-L Anttila ei kerro vaikka tietää. HS

Nythän on niin että kaikki elintarvikejalostamot omistaa tilayrittäjät.
Valiosta,Atrioista lähtien.
Niiden tuotot tulee maataloustukien päälle.
Joten pellosta,kaupan hyllylle on koko ketju saman tuottajaketjun.
(ja keitähän kauppojen hallituksissa istuu
jossa kaupan hinnoista päätetään ?MTK/ tilayrittäjiä,politikoita)

Kepun/Tiilikaisen 300e työttömälle oli myös "tulottomille" köyhille. Toimeentulotukea saavalta se vähennetään ,tulona. Sen tiesi Tiilikainen erittäin hyvin .Koska laki on peräisin Aho-94.

Asumistuki valuu rikkaille,on myös yksi tulonsiirto köyhiltä rikkaille.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Tätä tulonsiirtoa politikot pitää yllä:

"Pienituloisen joutuu turvautumaan asumistukeen ja monesti toimeentulotukeenkin. Eikö suuruuden ekonomia toimi?"

Asumistuki valuu rikkaille
31.1.2014 03:00
Kansalaisten perusturvaa parantava asumistuki on kääntynyt markkinataloudessa heikommassa asemassa olevien köyhdyttämisvälineeksi, rahastusautomaatiksi rikkaille.

Vuokrasäännöstelyn purkamisen jälkeen miljardeja euroja on siirtynyt rikkaimman tuloluokan taskuihin, kuka tietää, josko osa myös veroparatiiseihin. Sen jälkeen kun tuo säännöstely purettiin, yhteisistä verovaroistamme kustannettua asumistukea on maksettu yli 17 miljardia euroa. Tulonjakotilastojen mukaan siitä yli puolet on ohjautunut ylimmälle tuloluokalle ”piiloteltuna” ja hiljaisena tulonsiirtona.

On käsittämätöntä, että tästä tulonsiirrosta kansakuntamme rikkaimmille ovat sekä poliittinen eliitti että muutkin etujaan puolustavat aivan hiljaa.

Kenen taskuun ovat oikeasti menneet vuoden 2005 jälkeen tapahtuneet asuntojen neliöhintojen lähes 50 prosentin nousut?

- Myös vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen kuukausivuokrien hyppääminen pilviin muistuttaa osaltaan järjettömästä ahneudesta ja on Rousseaun tarkoittamaa rikollista ja siksi rangaistavaa toimintaa.

Kun pankkipiireistä tulleen viestin mukaan inflaatiolta voivat suojautua vain rikkaimmat, on outoa, miksi yhä sokeasti uskotaan vapaan markkinatalouden teorioihin sekä sen ihmeelliseen taikavoimaan. Kilpailukyky on yksinkertaistettuna kykyä ”myydä muita halvemmalla”. Silloin rakennemuutos ja jatkuva kilpailukyvyn lisääminen johtaa uusiin irtisanomisiin. Se näkyy myös asumistuen saajien määrän kasvuna.

Vuonna 1998 yleistä asumistukea saaneita oli alle 140 000 ruokakuntaa, viime vuonna noita ruokakuntia oli lähes 200 000. Asumistukien koko määrä tarkoittaa yli 700 000 henkilön köyhdyttämistä sekä samalla noin 700 miljoonan euron tulonsiirtoa rikkaimmalle tuloluokalle vuosittain.

Summa vastaa lähes kahden vuoden tuomioistuinten ja oikeusavun kustannuksia tai on yli kaksi kertaa suurempi kuin eduskunnan, tasavallan presidentin sekä valtioneuvoston kustannukset yhteensä. Tähän, koko poliisitoimen kustannusten suuruiseen tulonsiirtoon rikkaimmille meillä ei kansakuntana yksinkertaisesti ole varaa. Järjestelmää on muutettava.

Asiaan puuttuminen vaatii asioiden laajempaa ymmärtämistä sekä sen oivaltamista, että vapaa markkinatalous on teoreettiselta pohjaltaan murtumassa. Kaikkine välineineen se tuhoaa kansantaloudet ja yhteiskuntarakenteet yksittäisten eliittiryhmien hyväksi.

Tiivistettynä kahteen mietelmään: ”Rikkaimman suurin taloudellinen hyöty on siinä, että köyhin yhteiskunnan jäsen kykenee elättämään itsensä omalla työllään” ja ”silmittömän ahneuden ainut toimiva vastavoima on pelko menettää koko omaisuutensa”.

Yrjö A. Palosuo

yhteiskuntatieteiden tohtori

Kuopio

Lainaus
" Asumistukien koko määrä tarkoittaa yli 700 000 henkilön köyhdyttämistä sekä samalla noin 700 miljoonan euron tulonsiirtoa rikkaimmalle tuloluokalle vuosittain."

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Esivaltaa kansanedustajat? Huh,huh. Eiköhän esivaltaa ole oikeus -ja poliisivirkamiehet?

Vaalirahasotkut,oikeudenkäynnit -07-11 .Sen kymmenet rikokset mitä kansanedustajat on tehnyt ,näyttäen mallia kansalaisille.Kai?

Lyhykäisyydessään : Kansanedustaja on kansan palvelija ,joka saa palkkionsa verovaroista.Kuten julkisenpuolen työntekijät.
Pätkävirka 4 vuodeksi. Jatkon päättää kansa äänestämällä.

Sipilää lainaten "tuottamattomia" turhia ,kallis menoerä näin pienelle maalle on juuri eduskunnassa olevat ,avustajineen.
100 riittäisi ja avustajat pois. EU:sa asiat päätetään nykyään.

JK. Myös keskustan on hyvä muistaa että "Puhujamatkat maakunnissa putkiradio aikana ,ei enää ole ainoa tiedonlähde politiikasta"!
Nyt on media,netti ja netin kautta pääsy lukemaan eduskunnan sivuilta kaikki päätökset mitä eduskunnassa tehdään.
Kuka teki,milloin teki,ketkä vastusti,ketkä teki lakialoitteet jne...

Kyselytunnilla puhutuilla "teoilla" on ero kuin yöllä ja päivällä,siinä mitä asiakirjat kertoo.
Kansa tosiaan seuraa mitä politikot tekevät ,eikä niiden muisti ole enää vain 4 vuotta kestävä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Toinen tulonsiirto rikkaille asumistuen lisäksi:

"Pationrakennus" vähennys:
Kepu/kok

http://www.stat.fi/artikkelit/2008/art_2008-03-12_...

Ja nyt kun se "työllisti" kuten Vanhanen sitä perusteli.
Työllistää se myös Kreikassa ja Turkissa esim. II asunnon omistajia.

Tuo laitettiin koskemaan myös ulkomailla teetettyjä töitä.
Joten veronmaksajat maksaa noidenkin työttömien työllistämiset verovaroillaan

Jk. Köyhä ei juuri "patioita" rakennuta kaupungin vuokra asuntoihin .Eikä toimeentulotuella ja takuueläkkeellä paljon palveluita osteta.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Kansanedustaja Mikko Alatalo voi kaiketi kaikesta tästä keskustelusta tehdä sen johtopäätöksen, että kyllä on paska kansa.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Mikko Alatalo kirjoitti:
"Kaupunkien kaavoittaminen ja rakentaminen tulee jatkossakin tehdä siten, että alueille rakennetaan erilaisia asuntoja eikä luoda ”onnellisuuskuplia”: kerrostaloja, omakotitaloja sekä vuokra- ja omistusasuntoja tulee sijoittaa samoihin kaupunginosiin. Tämä pitää yllä yhteiskunnallista koheesiota ja vähentää eriarvoisuutta.
Suomi nousee suosta siten, että vienti ja kotimarkkinat vetävät. Vientiin tarvitaan devalvaatio euroalueella. Vaikeina aikoina vaaditaan johtajilta taituruutta tehdä sellaista politiikkaa, joka yhdistää kansaa ja luo uskoa ja luottamusta niin, että kyynisinkin oppositiopoliitikko ja toimittaja mykistyy."

Blogisti ottaa esille tärkeän asian. Se että vähäosaisten ongelmista haluaa puhua, osoittaa jo sinänsä reilua ja oikeudentuntoista mieltä, vaikka ei olisikaan esittää kovin paljon konkreettisia toimia epäkohdan korjaamiseksi.

Varsinaiset suurituloiset eivät kehtaa esittää vastaväitteitä. Heidän asiaansa yrittää tässä keskustelussa ajaa vain joku hörhötrolli.

Mikko Alatalo kannattaa hyväosaisten ja vähäosaisten asumista samoilla alueilla. Juuri tätä linjaa edusti hyväosainen Niklas Herlin näillä palstoilla taannoin, kun perussuomalainen kansanedustaja yritti heittää nuorten huumekoukkuun jääneiden asuntolan Töölöstä "jonnekin vähävaraisten kaupunginosiin".

Olin kuvitellut, että Perussuomalaiset pyrkisivät ajamaan nimenoman vähävaraisten etua. Ainakin valtaosa heidän äänestäjistään toivoisivat juuri ja nimenomaan sitä.

Onneksi Suomessa ei ole vähävaraisten kaupunginosia ja alueita siinä mielessä kuin vaikkapa "vapaan markkinatalouden mallimaassa" Yhdysvalloissa. Asuinalueiden eriytymistä, segregaatiota vastaan on syytä kampanjoida kaiken aikaa.

Mikko Alatalo esittää talouskriisin ratkaisuksi devalvaatiota. Mitäköhän hän sillä tarkoittaa? Pitäisikö euro devalvoida suhteessa dollariin? Onko se rahaliiton sääntöjen mukaan edes mahdollista? Vai olisiko Suomen lähdettävä ulos €-alueelta? Miten se onnistuisi?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Olin kuvitellut, että Perussuomalaiset pyrkisivät ajamaan nimenoman vähävaraisten etua. Ainakin valtaosa heidän äänestäjistään toivoisivat juuri ja nimenomaan sitä.

Väärin luultu ja väärin uskottu persujen puheeet.

Jos eduskuntaryhmä persuja on suurinosa yrittäjiä tai virkamiehiä he tuskin ajavat köyhimpien asioita. Vain oppositiopolitikointia ,äänien kalastelua.

Miksikö?
Jos Espoon tervyspalvelut yksityistettiin Attendolle(ulkolaiselle osakkaiden omistamalle firmalle) kok,RKP,PS äänillä .

Tai kun Hakkarainen ja 30 PS tekee aloitteen -11 ilmaistyöstä työttömille ,toimeentulotukea vastaan .
Ei tosiaan ole tulottoman vaan yrittäjien asialla.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

# 21
lainaus:
Esivallan kunniottaminen kuuluu mielestäni yleissivistykseen.

Ja se kunnioitus syntyy teoista ja on ansaittava.

Jos eduskunnassa -07-10 pääministeri lähettelee 69 viestejä,ulkolainen media kirjoittaa WC-paperin heittelystä,yksinhuoltajaa vastaan oikeudenkäynneistä?

Tai kuljetaan roiskeläppä päällä ,pinnssi rinnassa jossa lukee ""SE" haisee hyvälle"!

Tai myydään vanhoja iskelmä CD/levyjä eduskunnan aulassa muutamalla eurolla .

Tai painetaan nappia ja häivytään Ruotsinlaivalle keikalle.

Tuskin on kovin kummoinen kansan arvostus

markku palonen

Katson että Marja-Liisa Kalkela yleistää kuten Halla-aho kansanryhmää vastaan tehdystä ja halventavasta mielipiteestä.Sillä minä kuulun perussuomalaiseen puolueeseen eikä minulla oole rikoshistoriaa tai vihaa toisia ihmisiä vastaan .Työni olen tehnyt osin ulkomailla tuoden suomeen valuuttaa johon taloutemme vahvasti nojaa.
Jollei ihmiset havahdu huomaamaan miten eletään tällä hetkellä vieraalla valutalla,niin olkoon sitten tasan näin.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Katson että Marja-Liisa Kalkela yleistää kuten Halla-aho kansanryhmää vastaan tehdystä ja halventavasta mielipiteestä.Sillä minä kuulun perussuomalaiseen puolueeseen eikä minulla oole rikoshistoriaa tai vihaa toisia ihmisiä vastaan .Työni olen tehnyt osin ulkomailla tuoden suomeen valuuttaa johon taloutemme vahvasti nojaa.
Jollei ihmiset havahdu huomaamaan miten eletään tällä hetkellä vieraalla valutalla,niin olkoon sitten tasan näin.

A) Samoin.Ei koskaan ole ollut tekemisissä poliisin enkä oikeuden kanssa.Paitsi asiakirjoja hakiessa.

B)Jollei ihminen itse havahdu ottamaan selvää asioista ,luottaa vain slouganeihin ja politikointiin ,on hyvin ymmärrettävää että totuus asioista ei ole selvillä.

C) Jos koko EU:n historian on ollut sama päämäärä yhteinen valuutta ,dollarin ja jenin,punnan rinnalle,niin voi ihmetellä miksi edes puhuu Eurosta pois.

Ja Soini on hyvin tietoinen EU/Suomen historiasta. Sopimuksista mitä on tehty jo-50 luvulla ja näinä päivinä ,jotta on tultu tähän .

Tietoa voi itsekkin etsiä.
Esim. EU-historia
Suomi/Emu -rahaliitto

EU-tiedoitteista .

JK. Politikointiin vaalien alla kuuluu kertoa kansalle siitä mistä kansa pitää. Esim.EU:ta ja sen tekemistä ongelmista.Tai luvata 1 000e kansalaispalkkaa. Rahat siihen tai että eduskunnan enemmistö olisi samaa mieltä siitä ,onkin jo toinen asia
Kun on paikka varma eduskuntaan, voi puheet ja lupaukset unohtaa 4 vuodeksi.
Mikään puolue ei yksin riko EU-Valtionvälisiä sitovia sopimuksia.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

"Jollei ihmiset havahdu huomaamaan miten eletään tällä hetkellä vieraalla valutalla,niin olkoon sitten tasan näin."

http://europa.eu/legislation_summaries/economic_an...

http://formin.finland.fi/public/Print.aspx?content...

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Mikko toteat seuraavaa:

”Suomi nousee suosta siten, että vienti ja kotimarkkinat vetävät. Vientiin tarvitaan devalvaatio euroalueella. ”

Olen vahvasti eri mieltä:

Meidän maamme tämän hetken suurin ongelma on logistiikan kalleus verrattuna kilpailija maihin. Ero noin 15 miljardia euroa /vuosi meidän tappioksemme.

Meidän tavaraliikenteemme perusratkaisut luovat pohjan koko muulle logistiikalle. Ja ne perusratkaisut ovat tehdyt erillislobbausten avulla vastoin EU.ssa sovittua liikennestrategiaa.

Ja tähän ei sitten tahdota muutettavan ,eli liikenteen ja logistiikan tehokkuuden harhakuvaa pidetään tietoisesti vaikka maamme teollisuus maksaa näiden seurauksena noin 15 miljardia euroa vuosi enemmän Suomessa toimiessaan logistiikasta mitä se maksaisi tällä hetkellä esim. Ruotsissa.

Tässä tärkein syy maamme kurjistumiseen ja investointien puutteeseen / ei devalvaatiolla tätä ratkaista, vaan juuri liikenteen kehittämisillä EU liikennestrategian mukaisesti.

Devalvaatiolla ei ole vaikutusta esim. Eilisen kauppalehden artikkelien esiintuomille vakaville ongelmille joista toinen on poltto aineen hinta ja toinen , jolla peitellään juuri em virheellisen suunnittelun ja toimenpide valintoja :

Eilisessä kauppalehdessä oli kaksi erillistä artikkelia jotka ensinäkemältä eivät ole toisistaan millään tavalla riippuvaisia . Mutta kun niitä tarkastelee lähemmin lähihistorian valossa niin yhtäläisyyksiä tai paremminkin riippuvaisuuksia liittyy todella yllättävästi :

1) Kaija Ahtelan kirjoitus Valtion tarkastusviraston antamasta huomautuksesta liikenneministeriön ensi vuoden budjetissa olevien väylärahojen tärkeysjärjestyksen puutteesta josta mm oikeuskansleri on ollut huolissaan vuodesta 2011 ja nyt 15.4.2014 tehnyt vastaavan sisältöisen oman selvityksensä.

2) Jari Saarnion ”kommentti” puheenvuoro öljyn hinnankorotuksista, jotka olisivat kohtalokkaita Suomen teollisuudelle ja kaupalle liikenteen kustannusten nousuna.

+++

Eli käytännössä, valiokuntasi toimenpiteistä johtuen/ tai niiden puutteesta; liikenteen osalta olemme olleet vuodesta 2007 virheellisellä polulla ja olemme yhä , kun vuonna 2007 KTM :n voittaessa Suomen liikenteen kehittämisen (KTM raportti 16/2007 ks koko selvitys www.vesitiet.fi plogi 19.9.2014 ), metsäteollisuuden lobbauksen mukaisessa tahtotilassa .

EM syystä maamme liikennettä aloitettiin kehittämään kokonaisvaltaisesti ja poikkeuksellisesti, sittemmin jatkettiin vastoin EU vuoden 2011 liikennestrategian tavoitteita. Tosin silloin kun suunta valittiin , vuosittaiset logistiset kustannuksemme arvioitiin olevan lähes samaa mitä EU kilpailijamaissa. viite LVM vuoden 2008 logistiikan tutkimus

Liikenneministeriön viimeinen oma EU liikennestrategian mukainen kehittäminen, jossa tavoiteltiin yhteiseurooppalaista liikenteen kehittämistä julkaistiin samoin vuonna 2007 http://www.lvm.fi/fileserver/Liikenne2030.pdf , sivulla 31 ) faktaperustaisesti loppui virallisesti vuoden 2010 julkaistuun raporttiin www.lvm.fi/docs/fi/964900_DLFE-10508.pdf jossa etusivulla jo todettiin että vesiliikennettä ei kannata aloittaa 3-4 miljoonan m3 kuljetuksiin Jyväskylän Energian tarpeisiin Keitele Päijänne alueella vuoteen 2015 mennessä mutta sen jälkeen on tarkasteltava asia uudelleen.(Nyt kun UMP aloittaa vastaavan suuruiset metsä raaka aine kuljetukset.

+++

. Kokonaisuutena voidaan todeta että Liikenne on mielestäni samassa tilanteessa mitä sydänsairaudet Pohjois Karjalassa 1970 luvulla.

Logistiikan kustannukset ovat karanneet käsistä ja nyt kustannuksemme ovat kaksinkertaiset kilpailijamaihin verrattuina . Ja meillä vaan Huuhaillaan pelkistä poltto aineitten kustannuksista ja niiden merkityksestä liikenteen ja logistiikan kokonaiskustannuksissa..

Menemättä pintaa syvemmälle siihen että meillä on koko järjestelmä virheellinen kuten Pohjois Karjalassa syöntitottumukset aikoinaan.

Meille on rakennettu teollisuutta tukeva tukijärjestelmä maantie logistiikalle ja sille mieletön usean tuhannen henkilön ylläpitävä tutkimus, hallinto ja lobbausjärjestöt sekä media jotka ovat alkaneet elää omaa elämäänsä. Piittaamatta taloudellisista, ilmasto tai kansainvälisistä sopimuksista .

Hyvänä esimerkkinä oli Rikkidirektiivi vv 2008

2013 (http://satuhassi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/167400-f... ) jonka tuloksena tehtiin 6.6.2013 uusi kuorma auto painorajoitus asetus jolla aloitettiin massiivinen kuorma autojen painorajoitusten nostaminen, jolla oli tarkoitus kompensoida laivaliikenteen kasvaneita kustannuksia. Noin vain ja Ilman mitään tutkimusta vaikka siitä että voisiko vesiliikennettä kehittää vastaavasti sisävesi alueilla (kuten EU edellytti) , sen hyväksi että vähennetty vesiliikenteen mukaan oton avulla kuorma auto liikennettä ( ks http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/20... logistiikan udella suunnittelulla sille uuden infran osittain jo rakennetun käyttöön otolla –( Niin sisävesille mm Keitel Päijänteelle kuin meriyhteyksiin)

Meillä on tällä hetkellä logistiikassamme kallista kuorma auto liikenteen määrää (esim Saksassa 33k-autoa /1000 henkeä kohden ja Ruotsissa 56/1000 henkeä kohden ) 96 kuorma autoa /1000 henkeä kohden . Kuorma autojen määrän pienentäminen on pitkällä aikavälillä tärkeämpi ja tehokkaampi tapa hoitaa poltto aineen korotukset mitä verojen pudottaminen.

Eli devalvaation sijaan suurimmat Suomen nousuun johtavat toimet tehdään Mikko juuri siinä valiokunnassa jossa olet vaikuttanut jo kolme edustajakautta.

Odotan yhä toimenpiteitäsi eduskunnan liikennevaliokunnassa, ei niitä vaan ole kuulunut vaikka kävin näitä em perusteita ja konkreettisia ideoita selvittämässä vuoden 2009 liikennevaliokunnan kesäristeilyllä Päijänteellä...

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Keskusta kepuloi paskalakifarssin ja täysin epäkelvon uuden aselain läpi.
Nämä lasken Keskustan suuriksi synneiksi tavallisia lainkuuliaisia ihmisiä vastaan.
Ellei puolueenne nyt viimeistään ala kunnioittaa ihmisten perusoikeuksia se ansaitsee romahduksen.

Heli Hämäläinen

Veropolitiikka on tähdännyt jo pidemmän aikaa kulutusveroihin sekä keskiluokkaisen elämäntavan verottamiseen erilaisilla omaisuusveroilla. Tulos on ollut yhteiskunta, jossa kaikki maksaa hirveästi eikä kenelläkään ole varaa ottaa toista töihin ts. elätettäväkseen.

Itse olen huomannut ettei kahdenkaan ihmisen palkkatöillä tahdo enää kyetä ylläpitämään autoa, asuntoa sekä perittyä maapaikkaa. Autosta pitää maksaa verotetuista tuloista yli 200 euroa, sen vakuutukset ovat 500 euroa, asunnosta joutuu maksamaan rahoitusvastiketta useita satasia kuussa, kun yhtiö päätti tehdä LVIS -remontin ja julkisivut nostaen kerrostalossa omistusasumisen samalle tasolle kuin vuokrat. Lisäksi perinnöksi saadusta pajukosta saa maksaa kiinteistöveroa, sen lämmittämisestä useita satasia sekä siellä käymisestä ainakin 70 euroa kerta. Vakuutuskin maksaa sekä sakokaivojen tyhjentäminen. Edessä on paskalain mukaiset investoinnit noin 7000 euroa.

Voi tietysti syyllistää että niin pitääkin kun on noin rikas. Kansainvälisesti katsottuna kerrostalo, auto ja pajukko kuitenkin ovat sellaisia asioita, joihin kahden töissä olevan kuuluukin olla varaa. Jos ei ole niin silloin on järjestelmässä jotain pahasti pielessä. Pajukosta huolehtimisesta voi toki tinkiä, mutta se vähentää rahan käyttöä haja-asutusalueelle. Eli menee entisestäänkin keskittyneemmälle kaupalle. Sama koskee autosta luopumista.

Vastaavasti kun pikkuvirkamiehille on nostettu hyväosaisen veroja, oikeista omaisuusveroista on luovuttu sillä perusteella, että niitä ei maassa maksa kuin harvat. Tässä on maamme todellinen luonne. Rikkaiden rahat ovat Neitsytsaarilla Irlannin ja Hollannin holdingyhtiöiden takana Luxemburgin pankkien avustuksella. Täällä torpparit verottavat toisiaan ja ylläpitävät taikaseinää, joka tahtoo yskiä.

Toimituksen poiminnat