*

Mikko Alatalo

Poliisi ei tule, oletko valmis?

Sisäministeri Päivi Räsänen on pamputtamassa poliisiorganisaatiota sellaiseen kuntoon, että kansalaisten turvallisuus on jäämässä herran huomaan. Tämä on suoraviivainen seuraus siitä, kun nyt poliisilaitoksia vähennetään puoleen, Liikkuva poliisi lakkautetaan ja KRP:n alueyksiköitä suljetaan.

Liikkuva poliisi on se osa poliisia, jonka tavalliset kansalaiset useimmin huomaavat katukuvassa. Se on tarkoitettu liikenteen valvontaan ja liikenneturvallisuutta palvelemaan. Kuka esim. valvoo tulevaisuudessa tiukentuvat promillerajat?

Raskaan liikenteen valvontaa ja kansainvälisiä tehtäviä on mahdoton pilkkoa paikallispoliisille. Venäläisrekat suhaavat teillämme kuin viimeistä päivää. Kun rajat ovat auki valtioiden välillä, pitäisi sisäistä turvallisuutta vahvistaa.

Keskusrikospoliisin alueyksikköverkon supistaminen merkitsee vakavan rikollisuuden torjunnan ja tutkinnan vähentämistä. Kun mittava määrä kokeneita rikostutkijoita siirretään paikallispoliisiin, on se luonnollisesti pois järjestäytyneen rikollisuuden torjunnasta

Hallituksella on varaa kyllä heittää miljardikaupalla rahaa Kreikkaan ja Espanjaan, mutta omaan poliisiinko meillä ei ole muka enää mahdollisuuksia?

Tällaista vanhaa hippiäkin hirvittävät Räsäsen suunnitelmat. En ole mikään poliisivaltion kannattaja, mutta täytetäänkö nyt edes yövartijavaltion kriteerit. Kykeneekö valtio turvamaan maan sisäistä turvallisuutta, kun ulkorajat ovat auki ulkomaalaisille alan miehille? Ei poliisia voi korvata kamerapöntöillä teiden varsilla tai Facebookin mobiilisovelluksella.

Tällä menolla liumme sellaiseksi yhteiskunnaksi, missä turvallisuutta ostavat yksityisiltä firmoilta ne, joilla on siihen varaa. Piikkilangat ja valvontakamerat ilmestyvät maisemaan. USA:ssa turvallisuusbisnes kukoistaa sitä paremmin mitä enemmän rikoksia tapahtuu. Rötöstelijöitä säilytetään yksityisissä vankiloissa.

Sivistyneessä Suomessa asiat yritetään hoitaa aluksi valistuskampanjalla. Liimataanko lyhtypylväisiin ”Poliisi ei tule, oletko valmis?”-julisteita?

Suomessa lainkuuliaisuus on heikoissa kantimissa jo ennestäänkin. Edellisen hallituksen oikeusministeri Tuija Brax poisti muuntorangaistuksen. Myymälävarkaat ja näpistelijät näyttävät keskisormea kauppiaalle, kun tietävät, ettei maksamattomasta mäyräkoirasta seuraa ainakaan linnareissua. Sossu betalar.

Ihmettelen miten eduskunnassa istuvat poliisit tai poliisien jälkeläiset voivat hyväksyä, että Suomessa vallitsee viidakon lait? Pitääkö meilläkin turvautua kodinturvajoukkoihin ja korttelipartioihin?

Kun ennaltaehkäisevissä palveluissa on puutteita ja sosiaaliturvaverkossa reikiä, on poliisista tullut se ensisijainen turvallisuuden takaaja yhteiskuntaamme. Mutta nyt sieltäkin säästetään.

Jokainen hallituksen rakenneuudistus noudattaa näemmä samaa kaavaa. Edetään kohti suurempia yksiköitä ja vakuutetaan uudistuksen parantavan nimenomaan ruohonjuuritason palvelua.  Mutta jos Jyväskylän ja Tampereen poliisilaitokset todella yhdistetään, niin syrjäkylillä ehtii tapahtua monenlaista rikosta, omaisuusrikoksista miesmurhiin, ennen kuin poliisi ehtii paikalle toisen maakunnan keskuksesta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (38 kommenttia)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Aikas lailla olen kanssasi samaa mieltä, mutta ei poliisiasemia, siis seiniä vähentämällä, poliisin resurssit siitä vähene. Vaikka liikkuva poliisi lakkautettaisiin, ei se välttämättä vähennä liikenteen valvontaa. Siirtyisihän lakkautettavan, siis liikkuvan poliisin, kalusto ja henkilökunta vahvistamaan paikallispoliisin toimintamahdollisuuksia. Ja yhtään poliisimiestä tuo orkanisaatiomuutos ei kuitenkaan vähennä. Poliisiautot näkyisivät aivan samalla tavalla liikenteessä kuin nytkin. Ainakin ajatteleisin niin.

Terveiset Mikolle täältä läheltä synnyinseutuasi..asiaa kuitenkin kirjoitat.

Käyttäjän sarihaukkakonu kuva
Sari Haukka

Kyllä liikennevalvonta vähenisi, jos Liikkuva poliisi lakkautettaisiin - ei ehkä seuraavana päivänä, mutta hyvin nopeasti. Miksi? Siksi, että poliisilta jäi viime vuonna noin 100 000 hälytystehtävää hoitamatta, kun ei yksinkertaisesti ollut ketään lähettää tehtävälle. On selvää, että nykyään enimmäkseen liikennevalvontaa tekevät pistetään paikkaamaan tätä poliisipulaa.

Toinen asia on, että PORA III -raportti sisältää myös esityksen kaluston vähentämisestä; säätöä siis tavoitellaan myös sillä, että poliisin autojen, moottoripyörien ja veneiden määrää vähennetään LP:n lakkauttamisen seurauksena.

Seinien vähentäminen ei tietenkään vähennä poliisien määrää, mutta kyllä sillä on vaikutusta poliisin palveluihin. Esimerkiksi asiakkaiden kuulemisia ei aina ole kovinkaan helppo tehdä maijan takapenkillä. Paljon asioita voidaan tulevaisuudessa tehdä autossa, mutta ei ihan kaikkea. Harvaan asutuilla alueilla poliisi käyttää jo nyt paljon - käytännön pakosta - aikaa kuljetuksiin ja paikasta toiseen siirtymiseen. Jos matka vieläkin pitenee...

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

Kuten esität, niin ei näitä ongelmia myöskään ratkaista hallinnollisin toimin vai pitäisikö poliiisipäällikön osallistua aktiivisemmin kenttätyöhön ? Loppupleissä kysymys on euroista, jotka uudistuksen jälkeen kohdennetaan hieman erilailla ja ainahan se kirpaisee jotakin eturyhmää, mehän elämme saavutettujen etujen hyvinvointivaltiossa.

Käyttäjän sarihaukkakonu kuva
Sari Haukka

Kari Fagerström: Esitän, että PORA III -suunnitelmia ei pitäisi puolustaa sillä, että kenttätyöhön saadaan sen avulla lisää poliiseja, sillä näin ei tule tapahtumaan - eikä raportissa itse asiassa ole mitään, mikä sellaista todistaisikaan.

Mikä sitten on se "eturyhmä", jota nämä muutokset kirpaisevat? Varmaankin yksi näistä "eturyhmistä" olisivat poliisit, jotka voivat nykyään keskittää suurimman osan työajastaan liikennevalvontaan. Tulevaisuudessa he tekisivät muita töitä. Jos poliittiset päättäjät ovat sitä mieltä, että rahat pitää suunnata liikennevalvonnasta muualle, niin heillä tietenkin on oikeus näin päättää. Mutta jälleen: kenenkään ei pidä väittää, että se ei näkyisi liikennevalvonnan ja lopulta liikenneturvallisuuden heikkenemisenä.

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

En nyt ihan ymmärrä, että jos tänään liikennepoliisina työskentelevän esimies on liikkuvan poliisin palveluksessa, niin mitenkä hänen työnsä muuttuu huomenna, kun esimies työskentelee paikallispoliisin palveluksessa.
Ymmärrän huolen siinä kohdin, kun rupeamme irtisanomaan tai jättämmän palkkaamatta näitä kenttätyössä olevia poliiseja, joka olisi se toinen vaihtoehto, mikäli tämä uudistus jätettäisiin tekemättä.

Käyttäjän sarihaukkakonu kuva
Sari Haukka

Kari Fagerström: En ole aivan varma, mitä tarkoitat esimiehillä tässä yhteydessä (tarkoitatko vain LP:n esikunnassa työskenteleviä vai myös ylikonstaapeleja ja ryhmänjohtajia?), mutta liikennevalvonnan kannalta se suurin kysymys ei ole ainkaan LP:n päälliköiden tuleva työpaikka, vaan nimenomaan niiden kenttätehtävissä olevien LP:n poliisien työnkuvan muuttuminen.

Jos tällä hetkellä kenttätyötä tekevät LP:n poliisit siirretään paikallispoliisin riveihin, heidän työnsä tulee olemaan yhä enemmän paikallispoliisin resurssipulan paikkaamista, keikanajoa, josta jää hyvin vähän aikaa liikennevalvontaan.

Omaa organisaatiota ei taas voi ylläpitää ilman yhtäkään päällikköä, sellaista itseohjautuvuutta ei ole missään. Joten iso asia ei ole se, miten niiden esimiesten työ muuttuisi, vaan se, miten heidän johtamiensa joukkojen työ muuttuisi, jos organisaatio sulautettaisiin toiseen.

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

"Omaa organisaatiota ei taas voi ylläpitää ilman yhtäkään päällikköä, sellaista itseohjautuvuutta ei ole missään. Joten iso asia ei ole se, miten niiden esimiesten työ muuttuisi, vaan se, miten heidän johtamiensa joukkojen työ muuttuisi, jos organisaatio sulautettaisiin toiseen."

Tässäkohdin varmaankin ilmenee meidän käsitystemme erot. Minä uskon, että itseohjautuvuus kyllä toimii kunhan rajat on selkeästi sovittu. Siis liikennepoliisi tekee edelleen liikennepoliisin tehtäviä huolimatta siitä, miten organisaatio ympärillä rakentuu. Toki muutos on suurimalle osalle meistä ikävä asia, kun taas itse näin muutoksessa aina mahdollisuuden uudistua ja kehittyä sitä kautta. Asenne ratkaisee.

Käyttäjän JukkaWallin kuva
Jukka Wallin

Terve vaan sinne vanhaa kotipitäjään, tosin lähdin Haukiputaalta jo 1980-luvulla.

Asiaan: Poliisilla on ollut liikaa päällekkäisyyksiä, joten Krp:n ja Liikkuvanpoliisin "jalkauttaminen" kansalaisten pariin, lisää vaan turvallisuutta ja parantaa tutkintaa. On hauskaa seurata keskustelua kun pyritään perustelemaan vastustuskantoja poliisin tai puolustusvoimien alasajoa "vanhoilla" kliseillä, joita jakeli papisto keskiajalla.

Tänä aamuna jopa Krp:n päällikkötason edustaja perusteli sen organisaation pysyvyyttä "moottoripöyräjengeillä", kun suurempi uhka tulee aivan jostain muualta. Rikollisliigat jotka ovat mellastaneet täällä Suomessa viime aikoina ovat tuleet yllätys yllätys lännestä ja etelästä, eikä idästä. Poliisi ei ole mitenkään puuttunut Romanian romaaneiden rikollisuuteen, mutta kokee samaan aikaan "Helvetin enkelit" yhteiskunnan vihollisiksi numero yksi, jokin mättää..

Helsingissä on yhdistetty muutamia polisipiirejä, kuten esimerkiksi Itäkeskuksen poliisiasema on siiretty Malmille ja niin edelleen.
Nyt vain on tarkoitus tehostaa poliisin toimintaa, ei supistaa muuta kuin toimipaikkojen määrää

Ainakin vuodelta 2011 Wikipedia listaa poliisivoimien kokonaismääräksi 146 poliisia 100 000 asukasta kohti(7800 poliisia)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_...
.

Käyttäjän sarihaukkakonu kuva
Sari Haukka

"Nyt vain on tarkoitus tehostaa poliisin toimintaa, ei supistaa muuta kuin toimipaikkojen määrää"

Tuo tavoitehan asetetiin silloinkin, kun poliisilaitosten määrä vähennettiin vuoden 2009 alussa 90:stä 24:ään. Ikävä kyllä tuon PORA II -uudistuksen tehokkuudesta, toimivuudesta ja kaikista vaikutuksista ei ole tähän päivään mennessä tehty kunnollista ja kattavaa tutkimusta.

Tuula Hölttä

Mikko A. :"Sisäministeri Päivi Räsänen on pamputtamassa poliisiorganisaatiota sellaiseen kuntoon, että kansalaisten turvallisuus on jäämässä herran huomaan."

No enpä tiedä onko kansalaisten "turvallisuus jäämässä herran huomaan" jos verovaroilla ylläpidetyn poliisiorganisaation "herrahissiä" järjestelläänkin karsimatta kansalaisten asiakasrajapinnalla tekevien työtä. Samaa voisi oikeastaan suositella kaikille muillekin demokratian ulkopuolelle siirretyille puoluepoliittisille "herrahissiorganisaatioille".

Käyttäjän sarihaukkakonu kuva
Sari Haukka

Valitettavsti PORA III -rapottiin ei sisälly mitään sellaista, joka merkitsisi, että "herrahissistä" olisi joku siirtymässä asiakaspinnalle. Niin ei käynyt edellisessäkään uudistuksessa, vaikka sellaista lupailtiin.

Esimerkiksi LP:n organisaatiosta suuri osa on jo nyt asiakasrajapinnassa, joten parannusta tämän muutoksen myötä ole odotettavissa.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Kyllähän paikallisella, kylä/korttelipoliisilla on aina ollut rauhoittava vaikutus. Ne kun viedään, on kyläläisen turvauduttava omaan apuun eli pesäpallomailaan.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Valitettavasti yhteiskunnan resurssit eivät riitä palkkaamaan joka kylään ja kortteliin omaa poliisia. Ja sitä paitsi, siellä tulisi konstaapelille pitkäksi aika. Mukavampi on ajella autolla jokunen sata kilometriä työvuoron aikana. Ennen vanhaan, vielä 60 luvulla, oli joka kylässä oma poliisi joka kierti kylää salkun kanssa veroja perimässä. Ajat muuttuu, niin oli ennen rautatieasemia, postikonttoreita ja kouluja ainakin melkein jokaisessa kylässä. Mutta ei enää.

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

Nyt ei pidä sotkea asoita, tämä uudistus ei vaikuta poliisien määrään vaan karsii turhaa ylimääräistä hallintoa. Mihin tarvitaan liikkuvan poliisin hallintokoneistoa ?
Tästä uudistamismallista tulis ottaa oppia myös esim. sosiaalipuolen hallinnoissa ja karsia näitä päällekyyksiä, tästä hyvänä esimerkkinä Helsingissä tapahtuva terveystoimen ja sosiaalitoimen yhdistämisprosessi, jossa siis puretaan päälekkäistä hallintoa.

Jouni Ikonen

Lukuja peliin, arvon herrat:

Poliisitoimi määrärahat

v. 2011 tilinpäätös
700 357 000 €

v. 2012 varsinainen talousarvio
705 962 000 €

v. 2013 esitys
727 039 000 €

Muutos 2012—2013
21 077 000 (3%)

lähde: http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2013&...

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Liikkuvan poliisin poisto tekee nopeusrajoituksista neuvoa antavia.
Liikkuvasta konstaapelista tulee toimistopoliisi kun jäljelle jäävissä piireissä ei ole enää korvamerkittyä valvontaan tarkoitettua bensiinirahaa.

kati sinenmaa

Ulkoministeriö lappaa ulkomaille rahaa, joka saadaan sisäministeriön säästöistä.
http://formin.finland.fi/public/default.aspx?conte...

Studio huomio, saanko tähän väliin porilaisten marssin?

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Leskiselle: Postipekkakin lupasi aikoinaan, että palvelu paranee kun kyläpostit poistuu. Minulla tuli paketinhakua kolmestakilometristä kahteenkymmeneen viiteen ja kirjeetkin siirtyivät kotipihan laatikosta kilometrin päähän.
Niin hyvin meidät on aivopesty että voidaan sanoa palveluiden loitontuessa palvelun paranevan.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Postin palvelut ovat huomattavasti parantuneet, kun postit siirrettiin kyläkauppojen ja huoltoasemien hoidettaviksi. Pankkipalvelut kyllä huononivat, kun Postipankki siirsi toimintojaan posteista pois. Mutta tuon asian kanssa ei Pekka Vennamolla ollut mitään tekemistä. Joo, nyt postipalvelut pelaavat ja ovat käytettävissä niin pitkää kuin kauppaliikkeet ovat avoinna. Pankista en tiedä kun en ole postipankin asiakas. Minulla on pankkiin matkaa yli 20km, mutta ei siellä tartte käydä joka vuosikaan. Pankki-asiat hoitelen tällä koneella, jonka ääressä nytkin istun. Ja tällä samalla koneella voin tehdä poliisille rikoslmoituksen vaivatta.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Ja vielä. Ennen oli varaa poliiseihin, tänään ei. Eikä voi ollakaan, kun miljoonilla huolehdimme muiden maiden hyvinvoinnista. Tärkeää on, että koulutamme verovaroinemme Afganistaniin poliiseja.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Jaha, jaha. Alatalo on ilmeisesti ehdokkaana kun on noin aktivoitunut.

Kai se Tampereen pikkuruisessa keskustapuolueen kunnallisvaltuustoryhmässä Suomen poliisin asia tuleekin ratkaistuksi.

Liikkuva poliisi lakkautettava ehdottomasti, ja siirrettävä paikalliseen poliisiin.

Meille tiellä liikkujille isot poliisipartiot (kymmeniä poliiseja) on tuttu näky, kyttäämässä autoilijoita.

Vaan ei ole tuttu näky nähdä poliisia tekemässä rikostutkimusta, vaikka kokonaisrikollisuudessa liikennerikkomukset ovat vähäisemmät määrältäänkin.

Poliisin tehtävä on selvittää rikoksia, eikä kytätä tutkan kanssa pusikossa, ajaako joku ylinopeutta.
Sitä varten on olemassa tekniikkaa.

Liikkuvan poliisin lakkauttamista vastustavat ovat saaneet raskaan liikenteen yritystoiminnan, ja alalla työskentelyn kuulostamaan maan vakavimmalta rikollisuuden muodolta, joka kyllä kuulostaa typerältä.

Ei se liikennevalvonnan tietotaito mihinkään katoa, vaikka se paikalliseen jepariin liitetään. Sieltä se on otettavissa käyttöön vaivattomasti tarpeen vaatiessa.

LP:n purkaminen on eiva keino turhan ja kalliin toimisto-koneiston purkamiseksi, josta syntyy suuria säästöjä.

Ei muuta, nurin vain....

Käyttäjän sarihaukkakonu kuva
Sari Haukka

Kaikille, jotka haluavat tietää, mitä se Liikkuva poliisi oikeasti tekee, suosittelen tätä juttua:

http://www.spjl.fi/files/1671/PO05_Rosvo_ja_poliis...

Tuo keskiviikkona ilmestyvässä Poliisi & Oikeus -lehdessä oleva juttu kertoo LP:n perustyöstä. Toki tämäkään artikkeli ei kata aivan kaikkea, mutta lisää varmasti tietomäärää, jos oma kokemus LP:stä rajoittuu nopeusvalvontaan.

Suomalaiset ammattiautoilijat tai muutkaan tienpäällä liikkuvat eivät taida olla etunenässä vaatimassa LP:n lakkauttamista. Esimerkiksi Autoliiton toimitusjohtaja on ottanut kantaa LP:n säilyttämisen puolesta.

Kalle Kuusivuori

Nyt kuule Mikko hyvänä liikemiehenä perustamaan yksityisiä Suojeluskuntia, kepulaisen perinteen mukaisesti.

Eero Tillanen

Mikko Alatalo: "Hallituksella on varaa kyllä heittää miljardikaupalla rahaa Kreikkaan ja Espanjaan, mutta omaan poliisiinko meillä ei ole muka enää mahdollisuuksia?"

Tuossa lauseessa toteat sekä asiantilan että sen syyn. Ei tarvitse etsiä pidemmältä.

Jari Vuorinen

Vuonna -97 olin Yli-Muonion Utkujärvellä n.30 hengen ryhmän kanssa leirillä.Sattui sitten niin ,että tupaamme asteli kolme Lappalaista Ylimuoniosta kunnon kännissä ja uho päällä.Niillä oli teurastetun poron sydän muovikassissa kera kirveen ja viinapullojen.Puukot vyöllä niinkuin Lapissa on tapana.

Leirimme naispuolinen päällikkö pyysi ystävällisesti miehiä poistumaan.Eivät poistuneet vaan tulivat kahden vetäjän päälle.No meillä oli tietty ylivoima ja käsirysyn jälkeen ne lupas syöttää koirille leiriläiset.Saivat sitten vielä n. tunnin karjua pihalla ja vetää viinaa ennenkuin poistuivat alueeltamme.

Toki leirin johtaja Tepa soitti jo hyvissä ajoin poliisille.Puhelu yhdistyi jo tuolloin v.-97 Rovaniemen poliisiin ja siellä sanottiin etteivät lähde tulemaan Utkujärvelle ennenkuin joku on puukotettu.

Tottakai poliisin alasajo lisää turvattomuutta.

Tässä on vielä sekin seikka ,että elämme diilereiden kulta-aikaa jolloin diilerit(rikollisliigat) ovat tyytyväisiä ja jonkunlainen rauhan tasapaino säilyy tätä kautta.Mutta olemme kulkemassa kohti aikoja jolloin rikollisille jää entistä vähemmän rahaa taskuun ja tätä kautta otteet tulevat lähitulevaisuudessa kovenemaan rikollisten taholta.

Olemme siis nurinkurisessa tilanteessa :juuri silloin kun tulisimme eniten poliisia tarvitsemaan "rauhallisen" jakson jälkeen, niin kas kummaa,poliisia ajetaankin alas.

Luulis Räsäsellä olevan enemmän herneitä korvien välissä.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Vuonna -97 hätänumero oli 000, ja jos puhelu joistain häiriköistä menee Rovaniemelle eivät tosiaan lähde ajamaan sieltä Muonioon.

Poron sydämet eväänä ei ole rikollista - tulivat näköjään erotukselta. Väärin tietysti tekivät, mutta jos leiriläisiä on 30 ja ukkoja 3 ja vielä painiottelussa selätettyjä, niin eipä tuo lappilaisen näkökulmasta kovin kauhealta kuulosta.

Itse henkilökohtaisesti olen löytänyt poliisin aina kun siihen on ollut tarvetta.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Jos on valittava mihin poliisien voimavarat on suunnattava kyllä se on järjestäytyneeseen rikollisuuteen ja harmaan talouteen.Maantiellä liikku pääosin kunnon kansalaisia joita tutkien kanssa pusikoissa vaanitaan,samaan aikaan järjestäytynyt rikollisuus leviää kuin pullataikina.Poliisin kannalta on tietysti mukavanpaa kyörätä pikkupoikia,kun oikeita rikollisia,näin ainakin jos poliisit-ohjelmaa seuraa.

Käyttäjän sarihaukkakonu kuva
Sari Haukka

Liikennevalvonta ei ole järjestäytyneen rikollisuuden ja harmaan talouden torjunnan vaihtoehto, päinvastoin: esimerkiksi harmaan talouden torjunnassa tienpäällä tapahtuvalla valvonnalla on merkittävä osuus. Rajat ylittävillä kuljetuksilla on iso rooli harmaassa taloudessa ja järjestäytynyt rikollisuuskin on hyvin kansainvälistä - kaikki tiellä liikkujat eivät suinkaan ole kunnon kansalaisia.

Laitanpa tähänkin linkin, joka toivottavasti valaisee asiaa:
http://www.spjl.fi/files/1671/PO05_Rosvo_ja_poliis...

Tuo Mari Kangasmaan kirjoittama artikkeli siis ilmestyy ylihuomenna Poliisi & Oikeus -lehdessä.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Poliisi (liikkuva) ei saa tien päältä harmaan talouden raskasta liikennettä kiinni, koska se ei edes tutki sitä.

Poliisi tutkii vain kuorman sidontoja, ja ajo- ja lepoaikalain noudattamista.

Raskaan kaluston ylinopeutta ei valvota lainkaan, kuin korkeintaan, alle 80 km/h rajoitusalueilla, ja siellä valvonta on erittäin vähäistä.
Kuorma-autoissa no nopeudenrajoitin, joka on säädetty nopeuteen 89 km/h siksi nopeutta ei valvota, koska oletetaan auton tekniikan pitävän nopeuden laillisena.

Ulkomaiset rekat ajavat Liikkuvan Poliisin sormien lomitse aivan vapaasti. Poliisi ei sitä valvo kuin yksittäistapauksissa.

Liikkuvan poliisin lakkautus on perusteltua jopa valvonnan tehottomuuden vuoksi.

Jarmo Makkonen

Jos on valittava ylläpitääkö valtio poliisilaitosta vai terveydenhuoltoa niin ainakin yksi sairaala pitäisi Suomessa säilyttää tai sitten apteekkien annetaan myydä/jakaa käsikaupassa armopillereitä. 30 vuoteen ei ole poliisi minua pysäyttänyt maanteillä ja käytännössä olen joka päivä liikenteessä.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Eräs hyvä tuttavani,poliisi,totesi minulle kerran,poliisissa on tietynlainen hierarkia jossa "huipulla"on LP.Samalaisia ilmiöitä tuntuu olevan monissa muissakin yhteiskunnan työyhteisöissä mm.sairaaloissa.Kunnissa teknisen toimiston henkilökunta katsoo helposti nenänvartta pitkin muita osastoja vaikka esim.sosialitoimi on ihmisille huomattavasti tärkeämpi kuin tekninen.Onkohan tästäkin kysymys,LP:n erityisaseman poistavan uudistuksen vastumisessa,siltä ainakin maallikosta vähän tuntuu.

Käyttäjän sarihaukkakonu kuva
Sari Haukka

Olen itse kuullut aika monen paikallispoliisissa työskentelevän vastustavan LP:n lakkauttamista. Tässä yksi esimerkki (Severi Savolainen työskentelee Pohjois-Savon poliisilaitoksella ja vastustaa siis paikallispoliisin resurssipulan paikkaamista LP:n lakkauttamisen avulla):

http://www.spjl.fi/index.phtml?s=27

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Tottakai koko poliisikentässä kuohuu, kun lakkauttamisista puhutaan.

Kaikki pelkäävät....

Liikkuvan polisin organisaatio on kuitenkin purettava, ja liitettävä paikalliseen poliisiin...

Jos Severillä polvet tutisee, niin lohdutellaan häntä, että kyllä hän saa pitää paikkansa edellyttäen, ettei hän nyt ihan lukutaidoton ole.

Johan Von

Missähän päin moista olet kuullut Pohjoiskarjalassa hmm Eihän LP_tä lakkauteta vaan se yhdistetään paikallispoliisiin. Tietenkin päälikkötasolla saattaa kismaa synryä. Esimies- alais suhteiden muuttuessa. Suorittaa paikallispoliisitkin liikenteen valvontaa vaikka se ei ole heidän ainoa tehtävänsä.

Käyttäjän sarihaukkakonu kuva
Sari Haukka

Johan Von: Lakkauttaminen on rehellisempi termi, koska se kertoo siitä, mitä liikkuvan poliisin toiminnalle tulee tapahtumaan yhdistämisen jälkeen. Mutta sopii se minulle: puhutaan yhdistämisestä.

Jos LP yhdistetään paikallispoliisiin, nykyisin enimmäkseen liikennevalvontaan keskittyvä henkilöstä joutuu paikkaamaan paikallilspoliisin resurssipulaa. Viime vuonna jäi ajamatta 100 000 keikkaa siksi, että ei ollut lähettää poliisia tehtävälle. On aivan varmaa, että nykyisen LP:n henkilöstön työajasta suurin osa menisi tämän vajeen paikkaamiseen

Tottakai paikallispoliisin resurssivaje täytyy korjata: paikallispoliisin on saatava lisää resursseja, jotta yksikään hälytystehtävä ei jää resurssipulan takia hoitamatta. Mutta tätä pulaa ei pidä paikata liikennevalvonnan kustannuksella.

Pitää myös muistaa, että Liikkuva poliisi on nykyään paikallispoliisin joustava resrvi eli mahdollisuuksien mukaan auttaa kyllä akuuteissa tilanteissa. Ja sieltä löytyy muutama sata poliisia myös siirrettäväksi nopeasti esimerkiksi ison tapahtuman takia sinne minne tarvitaan.

Käyttäjän IlkkaKiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

"Nainen, poliisi ja taksi. Niitä ei koskaan tarvitessa nää." Sitten sen näkee, kun aikansa katsoo, tuleeko tästä poliisioperaatiosta valon vaiko pimeyden aika. Varkaille se pimeys on aina ollut paras suoja.

Juha Korhonen

Meillä on tässä lähiössä ollut jo vuosia vapaaehtoisiin perustuva yöpartio. Sitten kun Poliisi lakkautetaan, täytyy varmaankin etsiä nuorempia, kovempia vapaaehtoisia?

Sara Virta

Liikkuva poliisi, jonka pääasiallinen tehtävä on liikenteen valvonta, voisi kyllä koemielessä lakkauttaa vaikkapa n. vuodeksi, katsotaan miten sitten menee. Jos menee hyvin pojat voivat jatkaa muissa tehtävissä, mutta jos ei mene hyvin niin sitten me emme ole vielä valmiita siihen ettei isoveli pysäytä, otetaanpa puhallustesti, ajokortti ja rekisteriote.

Olen muuten miettinyt miksi kysytään rekisteriote, koska rekisteritiedothan poliisilla on jo tietsikallaan. Jos auto on katsastettu niin miksi se hiivatin lappu on löydyttävä, eihän keskellä Suomea sentää mikään valtakunnan raja kulje.

Aika helppo homma istua autossa piilossa ja kytätä työmatkalaisia, ei siinä kaloorit kulu ;-)

Toimituksen poiminnat